Viktiga framtidsrollen för vätgas: ”Kommer bli allt vanligare”

TOYOTA. Den är energität, lätt att lagra och transportera – och utvinns ur rent vatten. På Toyota ser man vätgasen som en stor nyckel till framtidens hållbara mobilitet.
– Vi vill göra den här tekniken tillgänglig för alla, säger Fredrik Wigelius på Toyota.

Vätgasen är knappast någon ny upptäckt, utan har använts som energibärare på många olika sätt genom åren. Inom industrin är det vanligt att utvinna vätgas ur naturgas, och i många processer uppstår stora mängder vätgas som en restprodukt.

Men de senaste åren har fokus på att utvinna en fossilfri vätgas, som kan ge energi till framtidens fordon och bostäder, intensifierats.

Går producera vätgas av elöverskott från vindkraft
Genom att spjälka vattenmolekyler till vätgas och syre med hjälp av el, går det idag att ta fram en miljövänlig variant av den användbara gasen. Nackdelen är att processen kräver mycket energi. I takt med att den fossilfria elmarknaden växer i världen ökar även utmaningarna när det gäller att få elektriciteten just när vi behöver den som mest.

Läs mer om vätgasbilen Toyota Mirai här!

Här kan vätgasen spela en stor roll som balanserande faktor. När vindkraften går för fullt under sommaren går det att producera vätgas av elöverskottet. Den gasen kan sedan användas som bränsle på vintern, både i bilar, bussar och hus.

– Teknologin finns redan idag, men kan bli bättre. När vi använder oss av en klimatsmart el så får vi även en klimatsmart vätgas, säger Göran Lindbergh, professor i kemiteknik på KTH, i ett avsnitt av Toyotas programserie Beyond Zero.

Så kan vätgasen stötta lokaltrafiken
Varför är då vätgasen så viktig när det gäller framtidens hållbara mobilitet? I vätgasdrivna fordon förs gasen genom en bränslecell, där den omvandlas till elektricitet som driver fordonet. Fördelarna med vätgasen är att den ger en lång räckvidd och går fort för användarna att tanka. Dessutom är gasen lätt att transportera och passar särskilt bra för att driva tyngre fordon. Restprodukten de sedan ger ifrån sig är rent vatten.

– En missuppfattning när det gäller elektrifieringen av vår mobilitet, är att lösningar kommer ställas mot varandra. Det kommer vara mest batterifordon, men om man balanserar upp en fordonspark med vätgasfordon så kommer det att bli billigare, säger Fredrik Wigelius.
– Redan i dag råder det på många platser effektbrist när det gäller att ladda batterifordon. Den bristen kommer bli ännu större i framtiden. Genom att driva en stads bussar och taxibilar med vätgas, kan lokaltrafiken gå runt utan att orsaka effektbrist i det lokala elnätet.

”Vätgasbilarna kan vara säkrare än bensinbilar”
På Toyota har man länge varit pionjärer när det gäller utvecklingen av vätgasfordon. Redan nu kan vem som helst i Stockholm hyra en Toyota Mirai genom delningstjänsten KINTO Share, och själv uppleva hur det är att köra på vätgas.

– Vårt mål är att göra den här tekniken tillgänglig för alla, säger Fredrik Wigelius.

Vill du testa en vätgasbil redan idag? Läs mer om KINTO Share här!

Men hur är det med säkerheten då? Finns det större risker med vätgas än med bensin?
Här är panelen i programmet överens om att det behövs tydliga rutiner kring hanteringen av vätgasen, men att vi inte kommer att ta några större risker än vi gör idag med bensin.


I Toyotas framtidsstad Woven City får bostäderna energi från vätgas.

– Om vi skulle ha utvecklat bensinbilar och vätgasbilar parallellt så skulle vi kanske ha sett att vätgasbilarna till och med är säkrare, säger Fredrik Wigelius.

”Vätgas passar in i förändringen vi står inför”
Vätgasen används inte bara inom fordonsbranschen. I Toyotas stora projekt Woven City – ett fullt uppkopplat ekosystem och en stad där människor bor, arbetar och lever – får bostäderna energi från bränsleceller som drivs av vätgas. Allt fler tillämpningar för den effektiva gasen håller på att utvecklas.

– Vätgas är en del i en större förändring i samhället. Om vi bara gör vätgas av el som kommer från kol är det ingen bra idé, men när vätgasen produceras med förnybar el så passar den in i den stora förändringen vi står inför. Kostnaden för vätgas kommer också att gå ner när den går från att vara ett udda fordonsbränsle till att produceras i helt andra volymer, som används i många fler delar av samhället, säger Johan Sandstedt, forsknings- och affärsutvecklare på RISE.

– Vätgasen kommer att bli allt vanligare i vårt samhälle, det kan vi vara säkra på, avslutar Göran Lindbergh.

Läs mer om Toyotas vision Beyond Zero här!

Advertisement



Den här sidan använder kakor

Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats. Denna sida samlar endast tredjepartscookies till syften av återmarknadsföring och analys. Genom att använda webbplatsen accepterar du detta.

Godkänn

Mediekompaniet

Läs mer

Toyota