Så blir Toyotas vätgasdrivna framtidsstad

TOYOTA Vätgasdrivna bilar, tåg, båtar och städer. I flera år har Toyota storsatsat på tekniken som EU nu tror kan bidra till att rädda klimatet. Tidigare i år påbörjade koncernen bygget av prototypstaden Woven City som ska drivas helt på vätgas.

Gasdrivna städer, autonoma fordon och bilar vars enda utsläpp är vattenånga. Vätgas har på kort tid seglat upp som en viktig energilösning som kan bidra till att stävja klimathotet. EU-kommissionen pekade i somras ut vätgas som central för att nå klimatmålen och har lanserat en satsning på över 4 000 miljarder kronor som en del av klimatpolitiken.

Flera länder och företag storsatsar nu på vätgasbaserad teknik som kan generera kraft till bland annat industrier, bostäder samt fungera som bränsle till fordon.

Inom fordonsindustrin har allt fler tillverkare fått upp ögonen för bränslecellsbilar som drivs med hjälp av vätgas. I framkant ligger Toyota som redan 2014 presenterade modellen Mirai, världens första serietillverkade bränslecellsbil. Nu, drygt sju år senare, när nästa generations Mirai är på ingång till Europa är många konkurrenter fortfarande i en utvecklingsfas.

Bygger vätgasdriven stad
Men Toyotas vätgassatsning sträcker sig långt förbi personbilar. Bland annat utvecklar tillverkaren bränslecellsteknik för vätgasdrivna tåg, lastbilar och båtar. Snart kommer Toyota även att påbörja bygget av Woven City, en modern prototypstad på 175 hektar vid foten av Mount Fuji i Japan.


Stadsbilden i Woven City liknar inget annat vi ser idag.

Där är det tänkt att Toyota och andra företag ska arbeta med att utveckla tekniska lösningar för automatisering, robotar, personlig mobilitet, smarta hem och artificiell intelligens. På sikt ska det bli ett hem för cirka 2 000 invånare.

Läs mer om Toyotas satsning Beyond Zero här!

– Att bygga en komplett stad från grunden, även i en liten skala som den här, ger oss en unik möjlighet att utveckla framtida teknologier. Med människor, byggnader och fordon som alla är sammankopplade och kommunicerar med varandra kommer vi kunna testa till exempel AI-teknologi och maximera dess potential, säger Akio Toyota, vd för Toyota Motor Corporation.

– Att bygga en komplett stad från grunden, även i en liten skala som den här, ger oss en unik möjlighet att utveckla framtida teknologier. Med människor, byggnader och fordon som alla är sammankopplade och kommunicerar med varandra kommer vi kunna testa till exempel AI-teknologi och maximera dess potential, säger Akio Toyota, vd för Toyota Motor Corporation.

Bjuder in forskare från hela världen
Woven City planeras att bli helt hållbar med byggnader tillverkade i framförallt trä för minsta möjliga klimatpåverkan. Hemmen kommer vara utrustade med assistansrobotar och sensorbaserad AI kommer att övervaka invånarnas hälsa. Kollektivtrafiken är tänkt att endast bestå av autonoma utsläppsfria fordon där bland annat den självkörande minibussen e-Palette kommer användas för både leveranser och transporter.


Med hjälp av robotar ska hemmiljön i Woven City passa för alla åldersgrupper.

Toyota kommer också bjuda in andra kommersiella och akademiska partners till samarbeten samt erbjuda forskare från hela världen att arbeta med sina projekt i staden. Bygget av Woven City påbörjades när det första spadtaget togs i februari.

Mariestad först i världen med unik tankstation
Även om vi inte lär se några Woven City-liknande samhällen i Sverige på ett tag så växer sig ändå vätgasens roll starkare. Bland annat är Mariestads kommun först i världen med en tankstation för grön vätgas utan uppkoppling mot elnätet. I kommunen byggs det även en förskola som med samma teknik ska bli helt självförsörjande.

Enligt Fossilfritt Sverige, som är regeringens organ tror man att Sveriges vätgasstrategi kan leda till att utsläppen inom landet minskar med 31 procent till år 2045.

Beyond Zero
Beyond Zero är Toyotas åtagande att bidra till en värld bortom utsläpp och bortom begränsningar. En inkluderande värld där människor upplever friheten att förflytta sig, med stöd av Toyotas ledande elektrifieringsteknik och mobilitetsinnovationer, matchat med den bästa kundupplevelsen.

Noll är inte slutdestinationen, utan bara ett steg på den resa som inleddes för över 20 år sedan. Beyond Zero är Toyotas löfte – för ett bättre samhälle och för en bättre värld.

Så används vätgas
Med vätgas kan man lagra, transportera och tillhandahålla förnybar energi från bland annat sol och vind. Tekniken används i dag för att bland annat göra bostäder och verksamheter självförsörjande på energi. Genom att kombinera vätgas med bränslecellsteknik får man avgasfria bilar och bussar där rent vatten är det enda utsläppet.

Så fungerar bränslecellsbilar
Likt eldrivna batteribilar har bränslecellsbilar en elmotor, men i stället för att ha batterier producerar bilen sin egen el i en så kallad bränslecell med hjälp av vätgas. I bränslecellen möter vätgasen syre från luften och det frigörs då elektroner som börjar röra sig och ger upphov till ström. Samtidigt bildas värme och vattenånga som blir den enda avgasen.

Några av bränslecellsbilens fördelar jämfört med en batteribil är att det går snabbt att tanka och att det inte förekommer lika mycket skadliga metaller under produktionen.

Läs mer om Beyond Zero här!



Den här sidan använder kakor

Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats. Denna sida samlar endast tredjepartscookies till syften av återmarknadsföring och analys. Genom att använda webbplatsen accepterar du detta.

Godkänn

Mediekompaniet

Läs mer

Toyota