Här erbjuds kostnadsfri hjälp vid digitala trakasserier

”Att vistas på sociala plattformar är såväl roligt och spännande som lärorikt och kreativt. Men det kan även ha sin baksida”, berättar Mia Winberg. Därför erbjuder Dina Försäkringar den kostnadsfria tjänsten Näthjälpen.

Näthjälpen är en tjänst som sedan september 2019 ingår i Dina Försäkringars hemförsäkring. Detta innebär att du som kund kan få personlig hjälp av erfarna handläggare om du eller din familj utsätts för exempelvis kränkande kommentarer online, hot, mobbning eller hackade användarkonton.

— Vår hemförsäkring erbjuder trygghet både i hemmet och när du är ute och reser. I och med den digitala utvecklingen vill vi utöka den tryggheten och även erbjuda hjälp till våra kunder i den digitala världen, säger Mia Winberg som är produktansvarig på Dina Försäkringar.

Näthjälpen gäller för hela familjen och finns tillgänglig dygnet runt. När du ringer Näthjälpen kommer du i kontakt med en person som har såväl kunskap som erfarenhet gällande hur man på bästa sätt kan gå till väga för att lösa problemen – oavsett om det gäller trakasserier på nätet, falska profiler på sociala medier eller om kränkande bilder och videoklipp sprids utan godkännande.


”Att kränkande information sprids på nätet kan hända vem som helst”, säger Mia Winberg, Dina Försäkringar. Foto: Dina Försäkringar.

— Att vistas på sociala plattformar är såväl roligt och spännande som lärorikt och kreativt. Men det kan även ha sin baksida. Att kränkande information sprids på nätet kan tyvärr hända vem som helst. Vi vill finnas där för att hjälpa våra kunder att få bort den informationen så snabbt och smidigt som möjligt om det skulle hända. Därför samarbetar vi med ett företag som har lång erfarenhet inom området och som på bästa sätt kan assistera och stötta, berättar Mia.

Men att bli utsatt för att oönskad och kränkande information sprids på nätet mot din vilja kan vara påfrestande, otäckt och tidskrävande. Om du känner att det är tungt eller svårt att lösa problemet själv med hjälp av rådgivning kan du även låta Näthjälpen kliva in och ta över ärendet helt och hållet.

— Då går handläggaren in och driver ärendet åt dig, kontaktar berörda plattformar och gör vad de kan för att ta bort uppgifterna, säger Mia.

Men Näthjälpen är inte bara till för när skadan redan har inträffat. Det går även bra att ta kontakt med Näthjälpen för att få förebyggande råd.


Du får kostnadsfri guidning, bortplockning av oönskad information och förebyggande råd. Foto: Pexels

— Med Näthjälpen kan du få information om bland annat säkerhetsinställningar, regler och rättigheter när det gäller information på nätet. Kanske är du inte så införstådd med hur en plattform fungerar och vill få hjälp att räta ut ett par frågetecken. Eller om du som förälder vill få mer förståelse för dina barns aktiviteter digitalt och hur du kan göra för att förebygga att något händer, berättar Mia.

Hon fortsätter:

— Det är viktigt för oss att kunna erbjuda en digital trygghet till våra kunder. Vi tror att det kan vara en lättnad att veta att du kan kontakta en erfaren handläggare och få den stöttning och hjälp du behöver.

Faktaruta Näthjälpen

  • Tjänsten ingår i din hemförsäkring hos Dina Försäkringar
  • Kostnadsfri hjälp och rådgivning
  • Öppet dygnet runt

Vill du veta mer eller komma i kontakt med Näthjälpen?
Klicka här eller kontakta:
0770-456 091
dina@nathjalpen.nu


Advertisement


Den här sidan använder kakor

Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen av vår webbplats. Denna sida samlar endast tredjepartscookies till syften av återmarknadsföring och analys. Genom att använda webbplatsen accepterar du detta.

Godkänn

Mediekompaniet

Läs mer

Dina Försäkringar